woensdag 26 februari 2014

10 things I('m going to) miss

Het leek me leuk om als een soort vergelijking tussen het leven in Amerika en Nederland twee lijstjes te maken met 10 dingen die ik mis uit Nederland en 10 dingen die ik ga missen uit The States als ik weer terugga naar 'the homeland', in minder dan 3 maanden. Jawel, minder dan 3 maanden en dan ben ik er weer. Time flies when you're having fun.

Nederlandse vlag was shining op de campus afgelopen week!!!

10 things I miss from The Netherlands
1. Mijn fiets. Ik heb deze al eerder genoemd op mijn blog, maar ik mis vooral dat alles bereikbaar is met de fiets (of openbaar vervoer, bestaat hier buiten de steden ook niet echt). Als ik hier een fiets huur bij de library en naar Walmart fiets, word ik ten eerste héél raar aangekeken door 9/10 (of maak het 10/10) Amerikanen. Ten tweede moet ik op de stoep fietsen, wil ik niet aangereden worden. Verder heb ik ook maar geluk dat er een Walmart binnen fietsafstand is, want meer dan dat, de dollarstore, CVS en goodwill is niet zonder auto bereikbaar (gelukkig hebben veel mensen hier een eigen auto). Het feit dat Nederland zo klein is, is soms zo slecht nog niet.
2. Kaas. Echte Hollandse, oude kaas. Geen oranje achtige, naar plastic smakende cheddar kaas. Maar échte kaas, lekker op een beschuitje op zondagochtend.
3. Boterhammen. Again, échte boterhammen (met hagelslag haha). Het brood dat ze hier hebben komt volgens mij rechtstreeks uit een of andere fabriek en is niet te eten als je het niet roostert/in de panini machine gooit.
4. Uitgaan in het openbaar/uit eten. Ik moet zeggen, 'stiekem' in een donkere kelder met de bekende 'red solo cups' heeft ook wel wat, maar gezellig een terrasje pakken is ook niet verkeerd. Daarnaast zijn de restaurants in NL veel sfeervoller. 9/10 keer dat we hier 'uit eten' gaan, gaan we naar een of andere keten/groot fast food restaurant. McDonald's, Wendy's, Chick-fil-a, Panera, TGIF's, Subway, Chipotle, Olive Garden.. en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ben laatst trouwens wel uit eten geweest met Lara, Sasha, Sara en Lara&Sasha's ouders bij een fancy 'echt restaurant' hier in Salem (The Blue Apron) en dat was de eerste keer dat ik het gevoel had dat ik echt uit eten was! Super gezellig en vooral erg lekker. Pluspuntje voor Amerikaanse restaurants: gratis water en gratis refills voor je soda!
5. De olympische spelen kijken op tv. En het Oranjegevoel eromheen. So far away, ben ik er achter gekomen dat ik toch meer vaderlandsliefde heb dan ik dacht hahahaha!
6. Mijn bed. En mijn kamer en de tuin op zich ook wel.
7. Steden met een beetje sfeer. Gezellig een dagje Den Bosch doen bijvoorbeeld. Amerika is nieuw. De steden zijn modern, er is geen sprake van oude, sfeervolle stadjes. Ga je shoppen, dan ga je naar de mall. Lekker makkelijk en overzichtelijk, maar toch zeker minder gezellig dan slenteren door de stad.
8. Mijn kledingkast/al mijn andere spullen. Alhoewel ik hier natuurlijk ben wezen shoppen, heb ik nog altijd niet heel veel spullen vergeleken met thuis. Hoe ik heel mijn leven in mijn koffer en hockeytas heb meegkregen is me nog steeds een groot raadsel.
9. Lekker kraanwater. Het water hier smaakt naar puur chloor. Get me back to ons lekkere Brabantse bronwater please!
10. De mensen. En natuurlijk, family and friends. There's no place like home en ik denk vaak aan jullie! Hoop dat ik niet helemaal vergeten ben als ik straks terugkom haha <3

 Me, casually sledding. Hier was nog maar 25% van de sneeuw gevallen denk ik.


Nu Nederland klinkt als de 'best place on earth' en het lijkt alsof ik the US haat, moet ik natuurlijk mijn huidige verblijfland wel even verdedigen. Want hoe cool The Dutchland wel niet is, Amerika heeft zo ook zijn pluspunten!

10 things I'm going to miss from America
1. Going to class in yogapants. Of in je trainingsbroek/workout shorts en oversized sweater. No judgement, het kan allemaal. Amerikanen gaan voor comfort. Ik heb mensen in pyjama en zwembroeken over de campus zien lopen. O en het statement 'leggings aren't pants' is nog niet helemaal doorgedrongen in de US. Men leeft hier eerder bij 'leggings are pants' en eerlijk gezegd, ik geef ze geen ongelijk. Zolang je geen maatje XXXXL hebt en de stof niet doorschijnt, kan het best. Ontzettend comfortabel, so why not?
2. De dollar. Alles is zoveel goedkoper. Nouja, niet alles, maar wel veel. Ik word gewoon altijd blij als ik 200 dollar pin en dan later op mijn rekeningoverzicht zie dat er 150 euro is afgeschreven haha.
3. Mijn gemakkelijke leventje. Hiermee bedoel ik uit mijn bed rollen, 2 minuten naar de dining hall lopen en zo het eten op mijn bordje scheppen. Nooit zelf koken, perfect.
4. Uitslapen. Aangezien ik bijna naast mijn klaslokalen woon, kan ik om acht uur opstaan en om half negen in de les zitten. Daarentegen wil ik wel even benadrukken dat ik twee dagen per week om half zeven bootcamp heb haha.
5. Southern politeness. Mensen 'in the south' zijn ontzettend beleefd, bevestigen ook de studenten die uit het noorden komen. De deur wordt voor je open gehouden als je nog 15 meter verderop loopt, elke winkelier maakt een praatje met je. En niet alleen: 'Hey, how are you?', maar hele gesprekken waar je vandaan komt, wat je hier doet, hoe je het naar je zin hebt en noem maar op. En het is niet alleen omdat ik "foreign" ben! Verder zegt iedereen je op straat gedag of je ze kent of niet, in tegenstelling tot de flauwe glimlach die je in Nederland ook maar eens in de zoveel keer terugkrijgt.
6. De keuzes. Als ik straks weer in de appie rondloop zal ik toch wel even teleurgesteld zijn als ik nog maar 5 keuzes pindakaas heb in plaats van 20. Of alleen maar vanille oreos, in plaats van chocolate, dubbel vanille, birthday cake, mint en coconut. Of 10 meter icecream. Of mint, peanutbutter, pretzel, cranberry, rasperry en coconut M&M's. Of 100 verschillende cereals.
7. Het weer. Het was dan afgelopen week niet echt heel warm met 40 cm sneeuw (dit weekend wel weer 18 graden en zon yayay, en nee ik snap ook niet hoe dat kan), maar dat het tot in November nog lekker weer was maakt mij toch heel blij dat ik naar Sunny Salem ben gekomen.
8. Casually going to a sportsgame. Zaterdagmiddag? Basketball game. Maandag middag? Lacrosse game (oké ben pas naar één wedstrijd geweest, en het is echt een suffe sport om te kijken. Je kan niet eens zien wie er op het veld staat, omdat ze helemaal ingepakt zijn en verder weet ik nooit waar de bal is. Het enige wat ik zie is een stel jongens druk heen en weer in rondjes rennen). Oja, en ik vind het ook zo mooi dat ze bij elke collegewedstrijd naar het volkslied luisteren. Was een van mijn favoriete momenten van elke field hockey game. Geen idee waarom haha.
9. Random dance parties in Marion #421. Met Kwood en Kristen. Just because.
10. My friends. Of course. Sarah, Kelkel, Sara, Lara, Sasha, Elyse en Bridget (ookal mis ik die nu al), alle andere fh girls, Marion 4th floor en alle andere awesome mensen die ik hier heb ontmoet en nu vergeet te noemen. Maar in het speciaal mijn partner in crime en roommate Kristen. Hoe wij ooit bij terecht zijn gekomen, geen idee (nouja, wel, doordat ik haar awkward dwingende facebook berichten stuurde of ze mijn roommate wilde worden hahaha), maar het is great. Elke dag lachen, gieren, brullen. Like the sister I've never had. Ochjee wat sentimenteel hahahaha.

 
Volgende week is het spring break (uhm ja, spring?) en ik ga helaas niet naar de zon, maar minstens net zo leuk ga ik met Sasha en Lara mee naar huis! Ze wonen op Long Island en ze hebben samen met Sara al een surprise b'day voor me gepland in the city!! Kan niet wachten. Verder gaan we hun vrienden opzoeken op Hartford en Fairfield. Zijn beiden universiteiten in Connecticut, ben benieuwd!
 
Peace out girl scouts. <3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten